Konsten att vinna över konkurrenterna
Jag och familjen är på semester i Provence. Vädret är extremt vackert för årstiden. Barnen börjar tala om att det vore härligt att åka till havet. En resa på ca 1 timme. Uppdraget från familjen blir tydligt - skaffa en hyrbil!
Efter en "googling" finner jag snabbt att det finns 4 st hyrbilsfirmor i Aix en provence där vi semestrar. Avis, Hertz, Rent a car och Sixt.
Jag ringer Rent a car först eftersom att det är tydligt via webben att de har en den 7-sitsiga modell vi önskar till bra pris. "Bonjour je ne pal pa francais, is english ok with you?" Rösten i andra änden svarar "No" och lägger på!
Oförskämt! Men ja ja skit i dem, jag ringer nästa (ungefär som att jobba med telefonförsäljning). Avis, samma inledande fras från mig. "Bonjour je ne pal pa francais, is english ok with you?" Denna gång svarar personen i andra änden "eh, oui one moment" väntan blir dock mycket längre än ett ögonblick, jag hänger kvar i 3 minuter sedan lägger jag på.
Ringer till Hertz = tonval på franska. Jag fattar ingenting och lägger på. Det här går inget vidare. Jag bestämmer mig för att göra ett sista försök med Sixt.
Skit också! Tonvalssystem på franska, hinner jag tänka innan en röst säger "for english press 2". Äntligen ett företag som förstått att en kundgrupp är turister som talar engelska. Jag får direkt tala med en trevlig kvinna på den centrala kundtjänsten. De har den modell av bil vi önskar men priset är 40 % högre än Rent a Car´s webbpris. I egenskap av smålänning surnar jag till över det höga priset, tackar för informationen och lägger på.
Här behövs krafttag! Jag tänker att möten öga mot öga med olika tänkbara leverantörer kan överbrygga diverse språkhinder dessutom kan säkert mina förhandlingsknep skaffa oss rätt bil till rätt pris. Jag tar bussen 5 min in till centrala Aix-en-provence. Nu har klockan blivit 12.05, jag hittar snabbt Avis kontor - dörren låst - Lunchstängt 12.00-14.00. Hertz kontor - dörren låst - Lunchstängt 12.00-14.00. Tydligen har inga kunder någonsin behövt hyra bil 12.00-14.00 i Aix-en-Provence, tänker jag.
Hittar Europcar - öppet - hurra! Ett bolag som förstått att det är bra att vara tillgängliga (i alla fall med ett fysiskt kontor). De har den bilmodell vi önskar men har tyvärr inte förstått att det är bra att vara trevliga mot kunderna. Min plånbok är inte tillgänglig för denna typ av företag.
Sista chansen - Sixt, jag stegar in och blir snabbt betjänad av den trevlige säljaren Julien som efter lite förhandling säger sig kunna ordna rätt pris för en smålänning, men tyvärr har han inte någon 7-sitsig bil inne för leverans idag. "Jag får in en imorgon, här är mitt personliga kort, ring mig på morgonen, då vet jag vilken tid du kan hämta den" förklarar Julien. Skit också! Vad skall jag göra nu? Skall jag vänta på att Avis eller Hertz skall öppna? Skulle inte tro det! Gå tillbaka till surpupporna på Europcar? Skulle inte tro det!
Jag ringer Julien följande morgon, han levererar den bil och det pris som han lovat och vi hyr dessutom bilen en dag mer än vad vi först diskuterat. Det blir en resa, runt i det vackra Provence, som vi aldrig kommer att glömma. Jag kommer heller aldrig att glömma Avis, Hertz, Rent a Car, Europcar eller Julien på Sixt! :-)
Sixt och deras säljare lyckades med 3T. Tillgängliga, trevliga och tillgodoseende av kundbehov. Tre enkla men ack så viktiga faktorer för att vinna över konkurrenterna.
Använd gärna 3T. Ställ er följande frågor i ert företag:
Tillgängliga – Har ni en bättre tillgänglighet än era konkurrenter?
Trevliga – Har ni ett bättre kundbemötande än era konkurrenter?
Tillgodose kundbehov – Är ni bättre än era konkurrenter på att förstå och tillgodose kundens behov?
Lycka till!
Ps. Genom ett gott bemötande i Frankrike lyckades Sixt, via denna artikel, även få lite reklam i Sverige. Hur de andra hyrbilsfirmorna arbetar med sitt kundbemötande i Sverige kan givetvis skilja sig från den upplevelse jag hade i Frankrike Ds.
Vänliga säljhälsningar
Magnus H Johansson
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar