Ett av de vanligaste misstagen...⁠

offert2-2

”Du kan väl skicka en offert på det här!”, säger kunden. Du tänker jippiee! Rusar till kontoret och säger att kunden är jätteintresserad. Kunden vill ha en offert! Men vad är det egentligen du har fått?⁠

Nada! Ingenting!⁠

Risken är stor att du nu gör en offert, sänder den in i ett svart hål – kundens mailbox!⁠

Nu får du lägga tid på att jaga kunden för att höra vad kunden tycker om förslaget. Min erfarenhet är att om säljaren får tag på kunden säger hen något i stil med:⁠
”Åh, jag har inte hunnit titta igenom din offert. Kan vi göra så att jag ringer när jag läst igenom den? Inget engagemang eller commitment från kunden, varför ska du lägga din dyrbara tid på att göra en offert?⁠

Prova att göra så här istället: Innan du lämnar kunden ska du helst ha bokat nästa möte. Jag brukar, efter att ha sammanfattat mötet och fått behoven bekräftade, avsluta möten med: "Vi brukar alltid boka ett möte för att kort gå igenom offerten, bara för att säkerställa jag uppfattat allt rätt.”⁠

Lycka till! 😄⁠

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!