Vanliga misstag inför kundmötet
Oavsett om vi är erfarna eller oerfarna i säljrollen är dessa misstag viktiga att undvika inför ett kundbesök.
1. Bristande tidsplanering.
Många gånger har jag själv, och säkert många andra, kommit med andan i halsen till kundmötet för att jag inte tagit hänsyn till tiden det tar att:
- Ordna det material som skall användas
- Åka till kundens adress (eller hitta länken till det digitala mötet)
- Hitta parkering
Hur påverkar detta kundens uppfattning om mig och det företag jag representerar?
Hur påverkar det min egen förmåga att göra mitt bästa i kundmötet?
2. Bristande målsättning.
Vad vill du ha med dig ut från mötet med kunden? Enligt mitt sätt att se det finns det bara 3 möjliga sätt att avsluta ett kundmöte på:
A. Ni har fått en affär.
B. Ni har fått ok på att komma med ett förslag/offert.
C. Ni har kommit överens om nästa steg. Dvs mer information behöver inhämtas eller kommuniceras med andra för att komma till:
A: En affär.
B: Ett förslag.
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar