Vad är det du säljer människa?
Har du någon gång lyssnat på en säljpresentation där du inte förstått produkten eller tjänsten?
Är du säker på att dina kunder förstår din presentation?
Att vara tydlig i sin presentation är självklart viktigt. Hur skall en kund kunna fatta ett bra köpbeslut om något som de inte förstår?
Ett vanligt problem är att säljaren presenterar produkten i form av de egenskaper som produkten har. T ex. tekniska specifikationer såsom megaherz, megapixlar eller megabit per sekund.
Vad kunden i de flesta fall är intresserad av är det värde som din produkt/tjänst kan skapa. Om kunden inte är tekniskt kunnig är det ju naturligt att de undrar vad de har för nytta av t ex. 100 megabit per sekund.
Det är viktigt för dig som säljare att skilja på produktens/tjänstens egenskaper, fördelar och värde.
• Produktens/tjänstens egenskaper handlar om specifikationer och vad produkten/tjänsten är eller består utav.
• Produktens/tjänstens fördelar är de fördelar som egenskaperna medför enligt din uppfattning.
• Produktens/tjänstens värde är vad egenskaper och fördelar gör för nytta, vilket värde det skapar för kunden eller dess verksamhet. I vissa fall behöver du fråga kunden om vilket värde produkten/tjänsten skapar för hen eller företagets verksamhet.
Att kommunicera produktens/tjänstens värde ur kundens perspektiv gör det enklare för kunden att förstå och därmed fatta ett köpbeslut.
Egenskap - FACKTERM – Vad är?
Fördel - FÖRKLARING – Vad gör?
Värde - BILD – Vad skapar den för kundvärde?
Lycka till! 😄
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar