Din presentation suger...
...kanske eller kanske inte. När kunder köper produkter och tjänster är det inte ovanligt att de utvärderar flera tänkbara leverantörer. Vem har störst chans att få affären?
Den leverantör som skickar offerten in i ett svart hål (kundens mailbox) eller den som presenterar offerten live framför beslutsfattare?
Den leverantör som skriver en produktrad, ett pris på ett papper eller den leverantör som med ord och bild presenterar hur de löser kundens problem och skapar värde för kunden?
Att skicka en offert är inte samma sak som att presentera en offert på ett bra sätt.
Vad du behöver göra är en disposition för en säljande presentation. Enligt den grekiska retoriken bör en säljande presentation innehålla fem delar: exordium, narratio, propositio, probatio och peroratio.
Exordium – inledningen
Syftet är att etablera förtroende och sätta agendan, tala om vad som kommer att hända och vad du vill uppnå.
Narratio – bakgrundsfakta
Här gör man en bakgrundsbeskrivning, en summering av vad som tidigare hänt. Vad är då bakgrunden? Ja, det är kundens behov, problem och effekter av dessa.
Narratio bör vara: kort, tydlig och sannolik.
Propositio – framställandet
Nu presenteras förslaget, omfattning, lösningar och effekter. Kunden upplever det som om vi har en lösning som löser deras problem eller fyller deras behov.
Probatio – bevis
Ibland kan ditt förslag behöva förstärkas med något som bevisar att förslaget kommer att lösa kundens problem eller förbättra kundens verksamhet.
Peroratio - avslutning
Efter att du presenterat din lösning i propositio och probatio vill du ha en accept även på ditt lösningsförslag.
Om du nu har fått accept på ditt lösningsförslag, vad återstår då? Be om ordern!
Lycka till! 😄
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar