Bör man fråga kunden om...
Bör man fråga kunden om...
....de har tid när man ringer ett kallt samtal? ☎️
Det finns olika teorier om det här med att be om kundens tid. Inom telefonförsäljning inom t ex B2C kan det ha en negativ inverkan på antalet samtalsminuter och då även total konvertering. Inom B2B, ber jag personligen alltid om kundens tid. Det gäller ju att skapa förtroende, att börja bygga en relation. Vilken start får relationen om kunden känner sig pressad eller tvingad att prata?
Efter min korta introduktion frågar jag "Ringer jag olämpligt?". Ordet olämpligt är starkare än "Har du tid" och ibland överrumplar det kunden som inte anser att något med detta är olämpligt.
Genom min introduktion med en samtalsreferens har jag skapat ett intresse och de allra flesta som inte sitter i absolut tidsnöd anser att de har tid en kort stund, vilket ökar mina möjligheter att få kundens tid.
Får jag ett nej på grund av tidsbrist frågar jag när det är lämpligt att återkomma. Min erfarenhet är att om du bara har varit vänlig och visat respekt för kundens tid så får du chansen nästa gång. ☺️
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar