Nummerspelet
När jag var ny säljare hade jag några hinder. Jag var lite tveksam när jag skulle lyfta luren och jag vågade inte riktigt ställa de där rätta frågorna till kunderna i kundmöten och ännu mindre vågade jag ställa den där avslutsfrågan när det började närma sig beslut hos kunden. 😨
Men då var det en kollega som hjälpte mig. Han förklarade att i all marknadsföring och försäljning finns det nyckeltal och nummerspel. Om du till exempel tar kontakt med 10 kunder så kommer en viss procent av de kunderna att säga ”nej tack” eller ännu värre ”dra åt skogen, din dryge säljare”. Men en viss procent kommer att säga ”det låter intressant, låt oss diskutera vidare” eller ”skicka en offert”.
Efter ett tag kommer en viss procent av kunderna du gått vidare med att säga nej, men en viss procent kommer att säga ja. Det här är första sättet att hantera den där sociala avvisningen som vi inte vill ha, vilket är rädslan hos oss. Vi gillar inte social avvisning och det är därför vi ibland är rädda att ta kontakt eller ställa avslutsfrågan.
Om vi exempelvis tänker ”Okej, vad är två kunder värda”. Ja, låt oss säga att vi har en genomsnittlig orderstorlek på 50 000 kronor, så är ju 2 x 50 000 = 100 000. Om vi nu går tillbaka till vad det var som ledde fram till de här 100 000 så var det kanske 5 kunder som var intresserade och det var 10 som vi talade med från början. 10 delat i 100 000 innebär 10 000 för varje kund som säger nej. Och det är 10 000 även om de säger ”dra åt skogen, din dryge säljare” eller är ännu otrevligare. Det spelar ingen roll.
Det finns ett värde på alla kontakter vi tar. Det finns ett värde på alla offerter vi skickar. Det finns ett värde på alla avslutsfrågor vi ställer. Det är ett nummerspel. När du blir trygg i den känslan och bara jobbar på, tar nya kontakter, nya kundmöten, nya offerter, nya avslutsfrågor, då blir du framgångsrik inom försäljning. 📈
Lycka till!
Ut och sälj mer till fler! 😃
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar