Konsten att bygga en säljfabrik ✨
Konsten att bygga en säljfabrik ✨
Termen ”säljfabrik” kom till mig för några år sedan när jag var och besökte ett företag i Dalarna. De tillverkar hjälpmedel för funktionshindrade som behöver ta sig in i en bil, fastighet, eller liknande. När jag var där första gången så insisterade vd Mats att få visa mig runt i produktionslokalerna.
Vi började med att gå ut på baksidan av lokalen och Mats berättade: ”Det här är det första steget i vår produktion. Hit får vi ett stort antal 6 meter långa aluminiumprofiler inlevererade varje vecka.” Sedan gick vi in genom dörrarna och han fortsatte; ”Här är steg 2 i vår produktionsprocess. Här kapar vi upp aluminiumprofilerna i lagom långa längder beroende på vad det är vi ska tillverka för tillfället.”
När vi kommer fram till en stor maskin säger Mats: ”Här är steg nummer 3. Här stansar vi hål i aluminiumprofilerna och gör nätgaller som gör att materialet blir 1,5 gånger mer hållfast. Det blir också 1,5 gånger längre, så det här är ett viktigt steg i vår produktionsprocess. En nyckelaktivitet för att tillverka vår fantastiska och unika produkt.”
Vi gick vidare till steg 4, där bockade de kanterna och vid steg 5 genomfördes ytbehandling av aluminiumprofilerna. Därefter var det kvalitetskontroll och slutligen utleverans till kunderna.
Så här är det väl i säljprocessen också? Du måste hela tiden ha kontinuerlig leverans av material in till din säljfabrik med tydliga steg och nyckelaktiviteter i kundens beslutsprocess fram till kundens köpbeslut.
Du behöver sätta i system att generera nya leads in i din säljfabrik och definiera de olika stegen. Vad händer när du har ett lead? Bokar ni ett möte eller ska den potentiella kunden medverka på ett kunskapsseminarium? Vad är det viktiga nästa steget i din säljfabrik? Och så nästa steg och nästa. För det finns ett antal viktiga nyckelaktiviteter som gör att vi hjälper vår kund att fatta köpbeslut kring våra produkter eller tjänster.
En liten uppgift till dig som läser det här och ännu inte har full produktion i din säljfabrik:
1. Identifiera vilka aktiviteter du har satt i system för att kontinuerligt generera nya leads.
2. Vilka är nyckelaktiviteterna för att konvertera dina potentiella kunder till köpande kunder?
När du har gjort nulägesinventeringen så kan du börja optimera säljfabriken:
• Behöver jag öka antalet eller frekvensen av mina aktiviteter?
• Behöver jag förbättra mitt sätt att utföra nyckelaktiviteterna för att konvertera mina potentiella kunder till köpande kunder?
• Är det några av de här aktiviteterna som jag kan utföra på distans, digitalisera eller automatisera?
• Haltar det någonstans i produktionsprocessen?
Lycka till! 😀
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
Avprenumerera när som helst.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar