Därför köpte jag inte en Tesla...

Motivation
För några år sedan när det var dags att köpa ny bil  sa min då 9-åriga dotter med väldigt bestämd stämma till mig: “Nej, pappa! Nästa bil du ska köpa ska vara en elbil.” Hon var väldigt tydlig och tänkte minsann inte åka runt i någon luftförpestande bil, även om den var ny och snygg. 

Nu var det ju inte så att bilarna som jag utvärderade kunde räknas till kategorin miljöförstörare, åtminstone inte i relation till många andra alternativ. Hon hade dock en poäng - varför inte köra en super-miljötjänste-bil? 🚗

Högst upp på listan stod för många en Tesla, och högst upp på listan bland invändningar stod, för många (smålänningar), inköpspriset. :-) Nummer två bland invändningar mot en Tesla brukar vara räckvidden. Nu var det dock ingen av dessa invändningar som gjorde att jag inte köpte en Tesla. 

Såhär gick det till: 
Jag gick in på Teslas hemsida, gjorde en intresseanmälan och en dag senare hade jag fått ett meddelande från en säljare på min voicemail (snabb respons, det gillar jag!). 

Senare samma dag fick vi kontakt och jag berättade att jag var intresserad av en ny Tesla som tjänstebil men jag ville också kolla om jag kunde köpa en begagnad Tesla för att kunna jämföra (som sagt, som smålänning vill man ha den bästa dealen). “Inga problem!” svarade säljaren. “Det är bara att du går in på hemsidan och mailar mig vilka av bilarna där som är aktuella så skickar jag en offert till dig” (serviceinriktad, flexibel, det gillar jag!).   

Två dagar senare mailade jag säljaren information om vilka modeller och specifikationer, både nya och begagnade, som jag var intresserad av. Det här hände för fem år sedan och jag har fortfarande inte fått någon offert från Tesla (det gillar jag inte!). 

Nu kanske du tänker “Magnus, du är väl lite väl gnällig, om du verkligen var intresserad av att köpa bilen kunde du ringt och påmint”. Men jag tänker att om nu säljaren var intresserad av att sälja bil så ska väl inte jag behöva ringa och påminna? 

Nu är det kanske inte rent ointresse som är anledningen till att jag inte fått någon offert. Det kan ju vara så att säljaren blivit sjukskriven, drabbats av hastigt dödsfall i familjen eller fått sparken. Mitt syfte med den här texten är inte att skriva dåliga saker om Tesla, det är ett fantastiskt företag med bra produkter. Mitt syfte är att ge prov på att om du inte visar att du är intresserad av att leverera så kanske kunden tappar intresse av att köpa. 

Eftersom leverantörens tillgänglighet, engagemang och service är viktigt för mig när jag ska köpa bil så föll Tesla bort. Kanske är det viktiga kriterier för andra kunder också. 

Jag gjorde ett nytt försök med BMW som har supermiljöbils-klassade bilar, samma förfarande som med Tesla: 
Jag gjorde en intresseanmälan via hemsidan och dagen efter ringde en säljare upp (snabb respons, det gillar jag!). Säljaren föreslog provkörning av olika modeller och bokade direkt in en tid med mig för detta (serviceinriktat, flexiblet, det gillar jag!). 

Efter provkörningen lämnade säljaren under ett sittande möte ett par olika offerter på de modeller som jag var intresserad av. Säljaren behöll sedan initiativet och följde konsekvent och tydligt upp med mig vad som var nästa steg (det gillar jag!). I egenskap av smålänning kände jag också att jag hade gjort en bra affär (det älskar jag!). 

Om du är intresserad av att sälja, oavsett vad du säljer: 
• Se till att vara snabb i din kontakt och återkoppling till kunden. 
• Se till att du lyssnar och visar att du är intresserad av kunden och dennes behov. 
• Se till att du är snabb med att visa vad produkten/tjänsten kostar och vad som ingår. 
• Se till att du har kontroll över kundens köpprocess.
• Se till att du får kunden att känna att denne gjort en bra affär. 

Nu kanske du tänker “Men Magnus, det här är väl inget nytt, det här vet ju alla att man ska göra”. Det visste säkert Tesla-säljaren också, han visste säkert hur man borde agera men han gjorde det inte och förlorade affären. BMW-säljaren inte bara visste, han levererade enligt punkterna ovan och vann affären. 

Stort grattis till BMW-säljaren och stort grattis till min dotter som sålde in miljötänkandet till sin far. ☺️

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!