Säljfabriken – Att se dina drömkunder ✨

_MG_0101-1

Precis som i en fabrik så behöver vi i säljarbetet kontinuerligt fylla på med material, annars kan vi inte ”tillverka intäkter”. Materialet är leads, prospekts, eller vad du nu väljer att kalla det i din säljfabrik – alltså nya potentiella kunder. ⚙️

Det är viktigt att etablera en maskin i fabriken som genererar nya leads varje dag, vecka eller månad beroende på hur ofta du behöver få in nya kunder. Frekvensen avgörs av vilken bransch du verkar inom, produktens/lösningens storlek och naturligtvis de omsättningsnivåer du har.

Jag skulle rekommendera att du har någonstans mellan två och fyra olika sätt att generera nya kunder och att det är repeterbart. I dagens digitala värld blir många säljare beroende av att bli servade med automatgenererade leads. Detta kan ju naturligtvis spara tid. Men alla företag har inte en stor marknadsbudget att spendera.

En annan fråga är om dessa leads blir mer "avpersonaliserade", att säljaren inte känner samma engagemang kring dessa leads som med leads säljaren hittar själv. Jag rekommenderar att komplettera med den klassiska prospektlistan, ett proaktivt arbete med att titta på vilka kunder som passar din affärsverksamhet – gör den klassiska prospektlistan där du skriver namnen på dina drömkunder. 📝

När kunderna blir visuella i din säljfabrik genom en tavla, ett CRM-system eller hur du nu väljer att arbeta med din säljfabrik, så händer någonting. Det skapas en form av attraktion, ibland liknar jag det vid ett dansgolv – där kan det hända att du ser någon som du blir attraherad av och precis samma sak sker när du visualiserar dina drömkunder. 🕺🏽

Det börjar med en tanke som sedan realiseras. Ett bra första steg för att komma i gång med personlig försäljning och B2B-försäljning är helt enkelt att sätta av tid varje vecka för att prospektera. Detta är en återkommande aktivitet som fungerar som en manuell leads-generator i din säljfabrik.

Följande frågor kan var relevanta att ställa:
• Vilka kunder är det som du vill göra affärer med?
• Vilka kunder passar din affärsverksamhet?
• Vilka är de troliga ingångarna?
• Vilken befattningshavare/beslutsfattare behöver du ta kontakt med?

Lycka till! 😀

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!