Så digitaliserar du säljprocessen, del 2

high_res

Om du inte läst mitt tidigare inlägg om hur du startar din insamling av digitala leads så rekommenderar jag att du börjar med det innan du tar del av fortsättningen nedan.

I förra inlägget beskrev jag några tips på saker att tänka på när du jobbar med att vaska fram leads i digitala kanaler. Nu tänkte jag att vi skulle ta ett steg till.

Det finns tre vanliga sätt att ta nästa steg:

1. Gratis rådgivning. Till exempel om en produkt eller kring den utmaning som dina leads har, det vill säga de problem som du kan hjälpa till att lösa. Det här är egentligen ett säljmöte och därför behöver annonseringen/kommunikationen i din sociala kanal beskriva det som någonting nytt eller som en utmaning som är väldigt tydlig för din målgrupp. Det vill säga någonting dina leads vill ha hjälp med och där det är enkelt att ta nästa steg genom att boka rådgivningen.

2. Webbinarier. Att bjuda på gratis kunskap i form av ett webbinarium har blivit allt vanligare, inte minst till följd av coronakrisen. Det har inte varit möjligt att anordna de fysiska kunskapsseminarierna som annars är väldigt vanliga. I det här fallet tar du upp några utmaningar eller delar med dig av gratis tips som sedan leder kunden vidare till ett separat möte, alternativt erbjuder du någonting direkt i slutet av webbinariet.

Webbinarier har en mängd fördelar; du kan nå flera kunder samtidigt oavsett var de befinner sig rent geografiskt. Du kan ha kunder och potentiella kunder över hela världen om produkten eller tjänsten är av ett sådant slag att du kan erbjuda den till alla. En nackdel med detta är att du behöver hålla intresset uppe hela tiden.

Det är hela tiden ett nummerspel där ett visst antal anmäler sig till webbinariet. I och med att det är gratis så är det en viss procent som inte dyker upp och en del personer som inte stannar tiden ut då de kanske fått fel uppfattning om webbinariets innehåll, eller så tycker de inte att det är intressant då de hört det som sägs tidigare. Man får lära sig att leva med detta nummerspel som innebär att alla inte dyker upp, alla inte är intresserade och att alla inte stannar hela tiden. För dig som anordnar webbinariet gäller det att mentalt hantera att det är så här det är.

3. Ge digital information. Det kan vara information om vad någonting kostar eller möjligheten att göra en kalkyl eller räkna ut någonting. Den potentiella kunden anmäler sitt intresse och lämnar sina kontaktuppgifter. Därefter lägger du över uppgifterna i en traditionell bearbetning, det vill säga att du exempelvis lyfter luren och ringer upp kunden för att göra en behovsanalys eller boka ett möte.

Det finns alltså flera olika "nästa steg" att använda sig av efter den första leadsgenererande annonsen eller aktiviteten i sociala medier. Så mitt tips idag är att fundera igenom vad som är ditt "nästa steg" efter att du utfört den första leadsgenererande aktiviteten. 😊

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!