Varför går vi till jobbet?
De flesta av oss har väl någon gång ställt sig den frågan. Om du gjort det, är du inte ensam. När vi studerar forskning på området så ser vi att det finns väldigt många som ofta ställer sig den frågan. Endast 21 % av svenskarna är engagerade i sitt arbete*. 30 % av alla svenskar vill byta arbete**. Varför är det så här?
Det beror på att det ofta finns skillnader mellan organisationens drivkrafter och individens drivkrafter. I de flesta företag och organisationer finns en ekonomisk drivkraft. Den är enkel att förstå eftersom aktieägarna vill få en avkastning på satsat kapital. Det finns ett visst ekonomiskt resultat som skall nås, en budget som skall hållas. Människans drivkrafter är dock inte alltid lika okomplicerade och enkla att förstå, vi har ofta många andra drivkrafter än bara de ekonomiska. Dels för att vi alla är olika som individer, dels för att våra individuella drivkrafter kan skifta över tid.
Vad är drivkrafter?
Vad är det som gör att människor bestämmer sig för att bestiga Mount Everest?
Vad är det som gör att människor bestämmer sig för att arbeta som volontärer i fattiga länder?
Drivkraft är det som ligger bakom våra handlingar på djupet, varför vi gör det vi gör. Drivkrafter är inre tankar, eller intryck utifrån, som påverkar vårt belöningssystem. Tankar och intryck som frigör signalsubstanser i olika delar av hjärnan. Tankar och intryck som får oss att känna positiva känslor som t ex. tillfredställelse, intresse eller glädje. Vi kan kalla detta för positiva drivkrafter. Men drivkrafter kan också vara negativa. Ibland gör vi saker för att vi vill undvika något. Undvika misslyckande, kritik eller något som hotar det vi har.
Varför är det viktigt att hitta sin drivkraft?
Att hitta sina positiva drivkrafter är viktigt av flera anledningar. Hjärnans förmåga att vara kreativ och lösningsfokuserad ökar när vi utför arbetsuppgifter som vi känner tillfredställelse, intresse eller glädje av. Positiva drivkrafter gör att vårt engagemang ökar, vi samarbetar bättre och presterar bättre när vi utför arbetsuppgifter som vi känner oss engagerade i. Det är också mycket viktigt att identifiera negativa drivkrafter, det vi gör under press eller för att vi måste. Negativa drivkrafter kan motivera oss till handling, men detta är inte drivkrafter som främjar våra prestationer i ett längre perspektiv. Press och upplevda hot begränsar vår kreativitet och förmåga att lösa problem. Vi presterar sämre när vi upplever press eller hot.
Att analysera både sina positiva och negativa drivkrafter ger oss en större insikt i varför vi agerar som vi gör. Detta ger oss en stor möjlighet att förbättra vår förmåga att lösa problem, samarbeta och prestera.
Vi tillbringar en stor del av vår tid på arbetet. I genomsnitt arbetar vi 80 000 timmar under vårt yrkesverksamma liv. Är det då inte av yppersta vikt att vi hittar våra drivkrafter, så att vi kan fylla våra dagar med arbetsuppgifter som ger oss tillfredställelse och glädje?
Positiva drivkrafter gör att vårt engagemang ökar, vi samarbetar bättre och presterar bättre.
Hur hittar man sin Drivkraft?
Även om den mänskliga hjärnan med sina 100 miljarder nervkopplingar är oerhört komplicerad, behöver det inte vara komplicerat att finna sina egna drivkrafter på jobbet. Att hitta anledningarna till att vi gör det vi gör eller varför vi inte gör det vi borde göra kan vända negativa drivkrafter till positiva. Du får hjälp att hitta dina positiva drivkrafter genom att ställa dig följande frågor:
- Vilka arbetsuppgifter ger mig tillfredställelse och glädje?
- Vad är det som gör att de ger mig tillfredställelse och glädje?
- Vem gör jag dessa arbetsuppgifter för? (mig själv, kollegorna, chefen, kunden?)
- Vad betyder det för dem?
- Vad betyder det för mig själv?
Svaren på dessa frågor ger dig ett starkare ”varför” till det du gör och det du borde göra på jobbet.
Lycka till!
Motiverande hälsningar Magnus H Johansson
*(Gallup 2023), **(Sifo 2012).
Om Magnus H Johansson
Vill du motiveras till resultat utöver det vanliga? Då är Magnus H Johansson rätt person! Han har förmågan att fånga sin publik med fängslande storys, talande exempel och konkreta tips. Magnus har inspirerat och utbildat 1000-tals företag och organisationer. Magnus föreläser inte bara för säljare utan för alla typer av medarbetar i organisationaner som behöver motiveras till att nå någon form av mål. Han talar om hur vi, genom att utveckla och leda oss själva, tillsammans kan skapa fantastiska resultat på jobbet. Magnus har en unik förmåga att förstå sina kunders verksamhet och att koppla individuella drivkrafter till organisationens mål. Han är expert på att belysa hur våra hjärnor både kan förstöra och möjliggöra vår framgång. Önskar du en riktigt bra föreläsning där deltagarna efteråt säger ”Nu jäklar ska jag…” och sedan gör det, då ska du boka Magnus H Johansson.
Exempel på referenser:
Tack för en superbra workshop kring medarbetarengagemang vid vår Ledarkonferens. Vi är jättenöjda!
Susanne Lind, HR Chef
Lundbergs Fastigheter
Stort tack för en grym och inspirerande föreläsning! Upplägget var spot on!
Vi kommer definitivt att höra av oss längre fram och fortsätta samarbetet.
Serbest Nizarki, Enhetschef
Amnesty International
Tack Magnus för en superbra föreläsning med både show och allvar.
Våra deltagare var mycket nöjda och fick med sig många tankar hem som kommer att bidra till deras självkännedom.
Karolina Thorsson, HR
Linköpings kommun
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar