Säljdriv Blog
Varför går vi till jobbet?
De flesta av oss har väl någon gång ställt sig den frågan. Om du gjort det, är du inte ensam. När vi studerar forskning på området så ser vi att det finns väldigt många som ofta ställer sig den frågan. Endast 21 % av svenskarna är engagerade i sitt arbete*. 30 % av alla svenskar vill byta arbete**. Varför är det så här?
Det beror på att det ofta finns skillnader mellan organisationens drivkrafter och individens drivkrafter. I de flesta företag och organisationer finns en ekonomisk drivkraft. De…
Konsten att realisera en dröm ✨
Han var lika gammal som jag.
Han växte upp i samma kvarter.
Han gillade samma musik.
Dock gick han en annan utbildning och fick ett annat jobb.
Och han hade en annan dröm än jag.
Han växte upp i samma kvarter.
Han gillade samma musik.
Dock gick han en annan utbildning och fick ett annat jobb.
Och han hade en annan dröm än jag.
Så digitaliserar du säljprocessen, del 2
I förra inlägget beskrev jag några tips på saker att tänka på när du jobbar med att vaska fram leads i digitala kanaler. Nu tänkte jag att vi skulle ta ett steg till. Det finns tre vanliga sätt att ta nästa steg...
Så digitaliserar du säljprocessen, del 1
Just nu är det en stark trend i ropet att digitalisera sitt säljarbete och att digitalisera säljprocessen. Många diskuterar vilka sociala kanaler som vi ska använda men enligt min mening är inte det den första frågan som bör ställas, utan i stället bör du fråga dig vilken målgrupp det är du vill nå.
Vilka är dina potentiella köpare/beslutsfattare och vilka medier är de verksamma på?
Vad är det du ska pitcha eller väcka intresse genom?
Vilka är dina potentiella köpare/beslutsfattare och vilka medier är de verksamma på?
Vad är det du ska pitcha eller väcka intresse genom?
Så skapar du en pitch i världsklass
När du vill konstruera en pitch som skapar en reaktion och får människor att bli extra intresserade, kan du tänka på dessa två faktorer...
Tro på säljarnas förmåga att nå målet
Att jobba med positiva bilder är en av de viktigaste framgångsfaktorerna inom försäljning och för dig som leder andra säljare.
Säljfabriken – Att se dina drömkunder ✨
Precis som i en fabrik så behöver vi i säljarbetet kontinuerligt fylla på med material, annars kan vi inte ”tillverka intäkter”. Materialet är leads, prospekts, eller vad du nu väljer att kalla det i din säljfabrik – alltså nya potentiella kunder. ⚙️
Mötesbokning eller sociala medier?
Vi ska skriva artiklar på LinkedIn, vi ska ha Facebook-kampanjer, vi ska göra massor av saker i den digitala världen! Även när vi jobbar med klassisk B2B-försäljning.
Den stora frågan är: Hur mycket tid lägger vi ner på det här? Hur mycket tid per vecka kontra vilket resultat det ger?
Den stora frågan är: Hur mycket tid lägger vi ner på det här? Hur mycket tid per vecka kontra vilket resultat det ger?
Omvärldens påverkan på kundens beslutsprocess
Det är vanligt att det finns ett för stort fokus på säljprocessen och att vi glömmer bort att analysera och lyssna efter var kunden befinner sig i sin beslutsprocess.
Hur gör du när du sätter mål? ✨
Det finns ju många olika modeller och teorier kring det här. Jag har en som är väldigt enkel och tydlig – den heter M3.